Publicatie naar aanleiding van onze PR activiteiten

Naar aanleiding van PR activiteiten voor onze klant Nyon.nl werd directeur/eigenaar David Schaap van Nyon geïnterviewd door vakblad Textilia. De lezersdoelgroep van deze titel sluit 100% aan bij de activiteiten die Nyon in de markt zet: de vernieuwende inkoop app OrderWriter.

“Nieuwe app voor inkopers van mode

amsterdam, 12 oktober 2015 10:20 | Renate Zoutberg

PublicatieHoewel je tegenwoordig bijna alles met een app kunt regelen, gaat het inkoopproces in de mode vaak nog met een orderblok en een ouderwetse pen. Dat is snel verleden tijd, als het aan David Schaap van Nyon ligt. Hij ontwikkelde voor de modebranche een inkoopapp: OrderWriter. Een groot aantal bekende moderetailers werkt er al mee.

OrderWriter is inkoopsoftware voor de modebranche, waarvoor je op je iPad een app kunt downloaden. Die app stelt inkopers in staat tijdens het inkopen alle informatie van ingekochte artikelen op te slaan. David Schaap van retailtechnologiebedrijf Nyon ontwikkelde deze app samen met Van den Assem schoenen.

Een app voor de mode-inkoper, was die er nog niet?

“Eigenlijk niet. Inkopers in de modebranche werken nog met pen en papier. Ik kwam daar achter toen ik eind 2012 bij Van den Assem schoenen terecht kwam op de afdeling e-commerce. Deze zaak koopt twee keer per jaar duizenden schoenen in. Al die ingekochte artikelen moeten allemaal geadministreerd worden. Zij deden dat handmatig. Dat hield in: alles opschrijven in orderblokken, foto’s maken en printen, uitknippen en allemaal bij elkaar in een boek plakken. Dat boek ging vervolgens naar administratiemedewerkers en die voerden dat in het systeem in. Daar zag ik ruimte voor verbetering.”

Wat kun je met OrderWriter?

“Kort gezegd, je kunt hiermee met de iPad onder de arm inkopen doen. Als je bij de leverancier bent, open je de app en tik je op het plusje om een order aan te maken. Vervolgens voeg je per product een foto en artikelnummer toe. Je kunt zoveel specificaties toevoegen als je wilt, zoals maten, kleur en materiaal. Daarin kun je zover gaan als je wilt. Op die manier kun je checken hoeveel je hebt ingekocht van een bepaalde kleur of artikelsoort, bijvoorbeeld, en hoeveel budget je nog hebt. En zodra je verbinding maakt met internet, synchroniseert de software alle informatie. Zo staat alle informatie snel en geordend in alle systemen.  Als je dat tijdens inkoop doet, kun je ook je collega’s op kantoor mee laten kijken.”

Kost dat niet veel tijd? Inkopers moeten tijdens hun werk immers niet alleen maar de administratie bezig zijn.

“Je bespaart er wel tot vijftig procent tijd mee, omdat je alles maar één keer hoeft te doen. OrderWriter werkt voornamelijk offline, tijdens de inkoop voer je de belangrijkste informatie in. Een foto en artikelnummer zijn vaak genoeg, de rest kun je naderhand toevoegen aan de hand van de uitdraai van de leverancier. Het voordeel is dat je een visueel collectieboek opbouwt per artikelgroep en per filiaal. Alle gegevens worden beveiligd opgeslagen op onze online servers, dus je hebt altijd toegang. Verder kun je vanuit de app orders per pdf doorzetten naar leveranciers.“

Voor welke modebedrijven is de app interessant?

“In feite kunnen alle mode- en schoenenzaken gebruik maken van de software, die is gewoon te koop bij vrijwel elke softwareleverancier. Maar wij kwalificeren op winkels met minstens tien voltijd medewerkers en met minstens twintig merken. We merken dat bedrijven met deze omvang eerder bereid zijn te investeren. En winkels die meer dan twintig merken voeren, kunnen dankzij de app hun eigen logistieke systeem inrichten en aanhouden in plaats dat van de leverancier. Momenteel werken er circa veertig modezaken mee, waaronder Van Dijk Waalwijk, Oger, Men at work, Van den Assem, Shoebaloo en Shuz. ”

Is het een grote investering?

“Dit is altijd lastig aan te geven, want de prijs wordt onder meer bepaald op basis van het aantal gebruikers van de software en het aantal filialen. Voor de kleine retailer start het bij ongeveer honderd euro per maand. We hebben twee opties, kopen of huren. Als je de software koopt, betaal je voor de licentie en berekenen we een prijs per jaar voor onderhoud. Kies je voor huur, dan betaal je een abonnementsprijs per jaar.

Huren kost op de langere termijn meer, maar je draait direct rendement op de app. Je hebt immers lagere opstartkosten, maar boekt wel direct tijdwinst. En het levert geld op. Juist bij de inkoop kunnen modezaken nog veel winst boeken. Iedereen heeft het altijd over omzet, maar geld verdienen doe je ook door efficiënt in te kopen. De winstmarges in de moderetail zijn dusdanig laag, dat ongeacht hoeveel omzet je maakt, één procent beter inkopen tien tot vijftien procent meer winst oplevert.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.